NY BLOGGER PÅ RUMPETUR TIL TYRKIA – KNIVTURISME OG KLEINT BRUDD PÅ NYE RETNINGSLINJER

Tidligere i høst kom de nye retningslinjene for influenser-markedsføring som innebar at bloggere og influensere fikk nye regler å forholde seg til rundt spons og annonsering – spesielt annonseringen innenfor skjønnhetsindustrien, og spesielt dersom de har følgere under 25 år. Det tok ikke lang tid før retningslinjene ble glemt, og jeg skal ærlig innrømme at jeg glemte de selv da jeg et øyeblikk anbefalte både greenpeel og plasmapen – hvilket jeg fortsatt står inne for. Jeg har uttalt i podcasten vår Skamløspodden at jeg er uenig i at det skal være et så strengt regelverk knyttet til hudpleie ettersom eksempelvis akne er et problem mange sliter med uansett hvor mye influensere sier at man skal “elske seg selv”, men jeg er 100% enig i at regelverket bør være strengt rundt markedsføring av botox, fillers og plastisk kirurgi.

Denne uken fant jeg ut at en tidligere Paradise Hotel-deltaker har lagt seg under sponsorkniven i Istanbul, på samme “sykehus” som både Sophie Elise og Isabel Raad besøkte da de ble misfornøyd med de opererte bakdelene sine. Mens de to andre har vært ærlige om sin misnøye, i alle fall i senere tid, reklamerer denne tidligere realitydeltakeren fra sykesengen i Tyrkia, og hun bryter tydelig de nye retningslinjene for influensermarkedsføring,. Trolig bryter hun også markedsføringsloven ved å ikke merke innleggene som reklame. For det kan vel ikke være noen tvil om at dette er reklame. Med tags, stories og egne highlights for en klinikk i Istanbul.

Dette er, så vidt jeg vet, den tredje PH-deltakeren som reiser til Tyrkia for å fornye bakdelen sin, og mens en av disse har sagt at operasjonen er betalt selv, har de andre tietnår spørsmålene har florert – og ingen av de har merket innleggene sine med “reklame”. Men hva er grunnen? Skammer de seg over at de ikke har råd til å betale for kroppene sine selv, er de redd for å bli hengt ut av FIM.no og forbrukertilsynet, eller er de rett og slett redd for å få baksmell på ræva? Kanskje det er et PR-stunt for å holde det glemte navnet sitt varmt og relevant ettersom samtlige bloggkarrierer gikk i dass?

Hva som får unge jenter til å ville operere seg er kjent, og man kan skylde på alt fra influensere og Hollywood-stjerner til foreldre og venner, men hva får de til å ville legge seg under sponsorkniven hos en useriøs bedrift med dårlig rykte, som må lokke med fem stjerners luksushotell for å få kunder? En jalla-sjappe styrt av menn med et forferdelig kvinnesyn, som i tillegg legger ut før-og etter bilder av deg – som dette?

Planen min er å få to barn, og etter to barn vil jeg tro at puppene mine ser ut som tomme tennissokker, og at magen er strekt som en kengurupung. Men ikke faen om noen skal få skjære i meg og bruke den bevisstløse kroppen min i markedsføring mot at jeg legger ut kleine stories på Instagram. Jeg skjønner ikke at de tør! Jeg hadde vært så JÆVLIG flau hvis det var jeg som måtte stå i dette, både i pressen, men også foran egen familie, svigerfamilie, kjæreste og venner – reklame eller ei.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg