MITT KOSTHOLD I GRAVIDITETEN

Ifølge eksperter veier babyen, morkaka, livmoren, fostervannet og det ekstra blodet sammen med normale ødemer (altså vannhevelser i kroppen) gjennomsnittlig 12,2 kilo ved fødsel. Med andre ord er 12,2 kilo det man kan forvente å gå opp i vekt under svangerskapet. Mange overvektige går ned i vekt i svangerskapet på grunn av høyere forbrenning eller kvalme, mens andre går opp mer på grunn av svangerskapsrelaterte diagnoser som eksempelvis svangerskapsdiabetes. Andre klarer ikke å kontrollere inntak eller forbrenning av andre årsaker, eksempelvis at de blir mindre fysisk aktive på grunn av bekkenproblemer, eller fordi man bruker et svangerskap som en unnskyldning til å kose seg litt mer.

Gjennom de siste åtte månedene har jeg forsøkt å opprettholde en balanse som sørger for at jeg kan kose meg samtidig som jeg har bekkenløsning og unngår de overflødige kiloene. Jeg sier ikke at dette er en fasit, og jeg mener man skal gjøre og spise akkurat hva man selv vil, men ettersom jeg får daglige spørsmål om nettopp dette med mat og graviditet (selv om det ikke er et fokus jeg ønsker i mine kanaler) samler jeg likevel noen tips som har fungert for meg. Husk at alle har forskjellige forutsetninger. Alle har forskjellig forbrenning, forskjellige svangerskap og forskjellige kropper. Jeg teller ikke kalorier på hverken inntak eller forbrenning, jeg gjør ingen ekstreme tiltak, og koser meg masse til å ha gått opp bare 9,7 kilo i niende måned.

For ja, du skal spise mer i graviditeten, men du trenger ikke å spise for to. I begynnelsen av svangerskapet blir man bedt om å tilføre ett ekstra måltid i løpet av døgnet, men det trenger ikke å være med enn en frukt. I mitt tilfelle ble det kjeks og riskaker på nattbordet for å ikke våkne med kvalme. Mot slutten skal man tilføre to måltider, men det trenger heller ikke være mer enn en frukt, en brødskive eller en neve nøtter. Klarer du å la vær å tenke at du skal spise for to så har du allerede gjort halve “jobben”.

Til frokost spiser jeg to brødskiver med gräddost og masse (!) paprika – rett og slett fordi det er det jeg har fått dilla på. Her får jeg i meg mettende fiber fra brødet, fett og kalsium fra osten og mye vitaminer og næring fra paprikaen. Jeg spiser også en lik brødskive som mellommåltid mellom lunsj og middag, eller før jeg legger meg dersom middagen er tidllig på dagen. Visste du forresten at paprika inneholder tre ganger så mye vitamin C som appelsin?

Til lunsj spiser jeg fruktsalat med mager vaniljekesam. Her går det i mango, nektariner, jordbær, epler og blåbær – hver eneste dag. Det er sunt, men også godt og søtt – og derfor klarer jeg å holde meg unna andre søtsaker som godteri, sjokolade og bakst. OBS: pass på fruktsukkeret dersom du er i faresonen for å få svangerskapsdiabetes!

Iløpet av dagen koser jeg meg også med en hjemmelaget iskaffe eller to. Denne lager jeg kun basert på isbiter, brassero-kaffe og usøtet mandelmelk. Deilig og brent kaffesmak med søtfornemmelse fra mandlene – og best av alt, den er helt sukkerfri! Jeg drikker aldri kalorier, og drikker kun sukkerfri brus og saft. Nå om dagen er det vann med mynteblader og lime som er best!

Til middag går det omtrent bare i fisk, skalldyr og kylling, med unntak av tacofredag og solrike dager med fyr på grillen. Fisk i folie med spinat, brokkoli, gulrøtter og løk har blitt en ukentlig favoritt – det samme har torsk med rotgrønnsaker. Jeg spiser ofte rekesmørbrød og blåskjell, og lager mye hjemmelaget sushi med salmalaks eller kylling. Lasagnen spiser jeg med kylling og spinat istedenfor kjøttdeig, og dersom jeg har lyst på noe sprøtt velger jeg å panere scampi eller kylling med egg, mel og brødsmuler hjemme fremfor oljefriterte alternativer.

Hjemme hos oss spiser vi omtrent aldri halvfabrikat, og vi lager stort sett alt fra bunnen av. Vi er heldige som liker å lage mat begge to, og jeg vil tro det hjelper mye å finne glede i å lage mat! Du finner med andre ord ingen frossenpizza eller suppepose på vårt kjøkken med mindre det er unntakstilstand. Spiser vi halvfabrikat så er det i form av pølser til grillingen eller kjøttdeig til en tacofredagen – eller om vi unner oss en takeaway middag, hvilket skjer i form av pizzabakeren eller thaimat ca to ganger i måneden.

Med andre ord så er det enkelt å kose seg i svangerskapet uten å legge på seg 40 kilo. Unngå sukker, halvfabrikat og takeaway, lag hjemmelaget mat og spis kaloriene dine istedenfor å drikke dem. Mat er faktisk ikke noe hokus pokus – og klarer du å finne glede i sunn, variert og hjemmelaget mat kan du unne deg en utskeielse oftere. Hvis jeg klarer det, så klarer du det. Jeg har tross alt hatt bekken- og symfyseløsning siden uke 26 og har kun forbrent kalorier på yoga og i svømmehallen – og har langt ifra høy hvileforbrenning. I tillegg unner jeg meg selv både det ene og det andre 😀

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg