I DAG: KVINNE DØDE ETTER PLASTISK OPERASJON I TYRKIA

En svensk kvinne er død etter en skjønnhetsoperasjon i Tyrkia, skriver svenske Expressen. Kvinnen i 40-årene ble operert ved en klinikk i Istanbul, hvor hun ble sendt til gjennom et svenskregistrert foretak. En ansatt ved klinikken bekrefter dødsfallet til Expressen og på deres egen instagramprofil, det samme gjør det svenske utenriksdepartementet. Kvinnen døde i Tyrkia få dager etter inngrepet.

Og jeg spør igjen, hvor mange slike historier skal vi høre på før vi forstå hvor jævlig skummelt det er med operasjoner og anestesi, spesielt i utlandet hvor du ikke har noen garantier for kirurgens utdanning, sykehusets hygiene, beskyttelse mot antibiotika-resistente bakterier og viktigst av alt – oppfølging og fornøydgaranti? Er det virkelig verdt å spare 10.000 hvis du risikerer liv, helse og resultat?

Dette er grunnen til at jeg kjemper kampen mot kroppspress på blogg og Instagram, og grunnen til at jeg holder foredrag om influensermarkedsføring og om influenserens ansvar og påvirkningskraft. Ekspressen skriver at økningen i Sverige er mye takket være svenske influensere som deler ut rabattkoder og holder konkurranser, og klinikkene selv sier til TV2 at “influenserne har vært hjelpsomme når det kommer til promotering”. Hvor langt skal vi gå for å oppnå det vi innbiller oss er det “perfekte”?

Kan Fagutvalget for influensermarkedsføring, Forbrukertilsynet, regjeringen og sist, men ikke minst – MANNFOLKA snart komme på banen og få en slutt på dette? Legg ned forbud, del ut bøter, sett munnkurv på jenter som bruker operasjoner som PR, legg ned foretak som promoterer og tilbyr kirurgi i utlandet og fortell våre vakre, norske, naturlige kvinner at de er BRA NOK som de er!

Og kan influensere innse hvilket ansvar og påvirkningskraft de har, og bruke stemmen sin til noe mer fornuftig enn nye lepper, pupper og rumper? Store influensere har muligheten til å gjøre store endringer i samfunnet over hele verden, også er det DETTE man ønsker å oppnå? Ny, sponset kropp? Det er kanskje en snarvei til mange følgere i sosiale medier, men tro meg, du mister all respekt fra bloggkolleger, voksne følgere, brands du hadde hatt muligheten til å samarbeide med, og bransjen ellers. Er det virkelig verdt det?!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg